Memilih homestay untuk diinap sebenarnya bukan perkara yang harus dipandang ringan dan kerapkali juga saya rasa tertipu. Tidak semua maklumat yang benar dibicarakan oleh pengusaha homestay di dalam blog mereka. Tetapi yang pastinya ada dua unsur utama yang harus penginap ambil perhatian iaitu kemudahan penyaman udara dan persekitaran yang sunyi dari gangguan.
Amat malang bagi saya terinap di homestay yang mana keadaan sekitarnya bising, dikawasan homestay itu rupa rupanya adalah tempat pemuda melepak. Mereka membuat bising di situ seawal jam 11 malam hingga 4 pagi. Bayangkan kami tidak dapat tidur sepanjang masa itu. Keesokkannya kami check out.
Terdapat juga homestay yang menyewakan homestaynya secara sewaan bilik bilik. Tetapi pada pandangan saya, konsep homestay itu sudah jauh terpesong, malah saya merasa amat janggal berkongsi dapur dan ruang tamu dengan penghuni homestay yang lain. Memang tak kena pada tempatnya. Bagi penginap jika ingin menginap secara selesa, maka pilihlah homestay yang menyediakan sewaan penuh sebuah rumah untuk keselesaan kita, walaupun kita terpaksa mengeluarkan sedikit perbelanjaan.
Terdapat juga pengusaha homestay yang memiliki sebuah rumah, dengan beberapa pintu. Maknanya pengusaha homestay tinggal bersama dengan penginap dalam satu kawasan. Ada sesetengah penginap yang berasa janggal dan merasakan tidak selesa keadaan tersebut. Tetapi bagi pengusaha homestay itu adalah perkara biasa, malahan mereka tidak ambil pusingpun aktiviti apa yang dilakukan oleh penginap, jangan melakukan perkara yang dilarang sudahlah.
Bagi merapatkan lagi hubungan, selalunya pengusaha yang tinggal berdekatan dengan penginap adalah lebih baik servis dan perkhidmatannya malah boleh pantau secara tidak langsung. Mengikut pengalaman kawan saya yang pernah homestaynya disewa oleh sekumpulan remaja bertujuan sebagai tempat mereka melakukan parti liar, memang menakutkan. Lokasi homestaynya yang sedikit tersorok menjadi pilihan remaja menganjurkan aktiviti tidak bermoral seperti ini.
Mujurlah ada jiran yang memaklumkan kepadanya, jika tidak sudah pasti homestaynya tidak lagi boleh beroperasi dan beliau sendiri terjerumus dalam kes kes yang tidak diingini seperti jenayah dan juga dadah.
Terdapat juga pengusaha homestay yang mengambil lebih inisiatif dengan memberikan cenderamata kepada penginap terutamanya sewaktu cuti umum atau cuti sekolah. Cara promosi seperti ini sebenarnya amat jarang jarang dilakukan oleh pengusaha homestay. Maka jika ada pengusaha homestay yang melakukannya, itu satu bonus bagi kita.
Sesetengah pengusaha homestay ada yang menyediakan sarapan pagi samaada secara percuma atau pakej per head dengan harga rendah dan berbaloi baloi. Promosi seperti ini amat jarang jarang dilakukan oleh pengusaha homestay.
Umum mengetahui bahawa amat sukar bagi penginap yang baru tiba atau baru berkunjung di kawasan kita mencari restoran atau kedai makan yang berdekatan. Untuk meringankan bajet kita sebagai pelancong dan untuk melancarkan aktiviti kita, maka promosi sebegini harus diambil pusing.
Terdapat juga sesetengah homestay yang menyediakan tuala dan kemudahan solat seperti sejadah dan telekung. Inipun bagus, sekurang kurangnya kita tidak perlu membawa barang yang banyak. Jika boleh kita ingin safe bonet kita untuk kita penuhkan dengan barangan yang kita beli. Kemudahan yang disediakan seperti ini memudahkan serta meringankan beban kita.
Malahan ada yang mengambil lebih inisiatif dengan menyediakan ubat gigi dan sabun mandi untuk keselesaan kita.
Poin terakhir ambillah sedikit masa kita meneroka dan membuat sedikit penyelidikan tentang homestay yang bakal kita inap supaya kita sekeluarga selesa dan berimpian untuk kembali menghuni lagi. Untuk lebih maklum lagi tanyalah soalan kepada pengusaha homestay supaya kita lebih maklum dan tidak membuat andaian yang bukan bukan. Dan percayalah ramai pengusaha homestay yang sanggup menerima anda dan tidak kurang banyaknya yang sanggup menyediakan yang terbaik untuk anda sekeluarga. Sekian.
zunianti
freelanceblogger
No comments:
Post a Comment