Monday, April 11, 2016

CANTIKKAN HOMESTAY ANDA UNTUK PENJENAMAAN SEMULA

Assalamualikum dan bersua kembali kita kali ini dalam Tips Mudah Homestay. Mengapa agaknya ia dipanggil sebegitu mudah. Mudah akan berlaku jika apa yang kita lakukan, lakukannya dengan penuh keseronokkan. Melakukan bisnes ini sebenarnya tidaklah sesukar yang digambarkan apabila minat penuh menguasai diri.

Terdapat pelbagai jenis dan cara bagaimana manusia menyalurkan minatnya. Pada awalnya menceburi bisnes ini, asalnya adalah hanya untuk mencuba sahaja. Ia tidak menjadi beban kepada saya kerana saya memang suka mengemas dan gemar melihat sesuatu itu dalam keadaan kemas, menarik dan teratur.


Malahan minat ini telah dizahirkan ketika saya umur kanak kanak. Saya memang suka mengemas, malahan saya selalu membantu ibu dalam menghias rumah di kala menjelangnya Syawal. Agaknya minat yang telah dipupuk semenjak kanak kanak, itulah apa yang akan dilakukan apabila kita menjadi dewasa.

Jika anda bukan tergolong dalam kategori ini, maknanya anda sukar menyelami unik dan indahnya bisnes ini. Satu lagi ciri ciri utama ialah ramah tamah dalam pergaulan. Saya bukannya jenis bercakap banyak, tetapi apabila bercakap saya amat menghormati pandangan dan orang lain. Saya boleh melayan orang dengan sopan dan tertib. Agaknya ini adalah salah satu ciri ciri pengusaha homestay yang berjaya.

Dalam menjadikan bisnes kita suatu empayar yang besar dan terkenal, ironinya amat pasti yang harus kita lakukan ialah menjenamakan semula bisnes homestay kita, dengan cara mencipta satu logo yang menarik dan simple sahaja. Tidak perlu warna dan tulisan yang banyak. Lebih baik jika sedikit tulisan dan satu objek.
Jangan lupa masukkan cogankata bisnes homestay kita. Penjenamaan secara ini, menunjukkan akan seriusnya kita dalam bidang ini dan secara tidak langsung mengiklankan bisnes ini kepada masyarakat. Logo yang simple serta cogankata yang ringkas, sudah pasti mudah diingati dan disimpan ke dalam minda bawah sedar penginap. Malahan ia mengangkat lagi kredibiliti bisnes kita.


Logo ini boleh digunakan dalam banyak kegunaan, pertama sekali kita gunakan di kad nama, dalam blog atau laman web, dalam laman sosial seperti fb, twitter dan instagram. Logo ini juga boleh digunakan sebagai foto profil wasap, foto profile google, foto profil email.

Menarik bukan, malahan boleh digunakan dengan lebih meluas di dalam brosur promosi, di kepala surat menyurat. Di setiap borang borang yang dilampirkan seperti borang maklum balas dan borang borang yang lain. Yang lebih menarik lagi berupaya digunakan di atas banner atau signboard homestay kita.

Selain ito, logo juga boleh digunakan di dalam lampiran Informasi Pelancongan. Informasi pelancongan adalah maklumat yang berkaitan dengan apa yang ada di sekitar homestay kita. Bukannya tempat membeli belah atau tempat peranginan, tetapi apa yang boleh penginap penuhi keperluannya di sekitarnya.

Sebagai contoh lampirkan peta di sekitar homestay kita, maksud saya apa yang ada disekitarnya. Mungkin restoran, kedai kopi, hair cut, workshop, mesin atm, kedai runcit, salon, top up, stesen minyak dan sebagai. Petakannya secara terperinci dan jelas, dan jangan lupa, letak logo kita di atasnya. Informasi seperti ini amat perlu, kerana tidak semua penginap tahu apa yang ada disekitar homestay kita. Maka ringankan tangan melakukan dan menyiapkannya. Sekurang kurangnya meningkatkan lagi imej serta kredibiliti homestay kita di mata penginap.

Sebetulnya, saya masih tidak pasti apa yang sebenarnya yang saya betul betul mahu lakukan. Tetapi apa yang saya sedar adalah apabila kita fokus pada perkara yang kita suka, sekalipun belum jelas bagaimana mahu membuat wang, kita menjadi semakin berjaya. Selamat berjaya, sekian.


zunianti
freelanceblogger

No comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2014 Blog Zunianti | Designed by FaqihahHusni