Assalamualaikum...
Menjadi pengusaha homestay tidak selalunya indah sentiasa. Indah jika segala galanya berlaku dengan teratur dan sempurna. Tetapi memeningkan kepala jika tidak terjadi seperti yang diingini.
Walaubagaimanapun segala masalah pasti ada jalan penyelesaiannya, yang pasti kita sentiasa bersedia terhadap kemungkinan yang berlaku.
Cabaran pengusaha homestay, pertama sekali yang berkaitan dengan bakal penginap, semasa menginap dan setelah selesai menginap. Panggilan daripada penginap buat pertama kalinya, kita pasti akan merasa teramat teruja, hingga kita lupa segala galanya. Kita lupa bertanyakan nama, tempat tinggal penginap dan tujuan menginap. Yang kita ingat hanyalah tarikh check in dan check out.
Sampai masa yang dijanjikan bakal penginap tidak kunjung tiba, sebelum ini kita dah menolak beberapa permintaan dari penginap-penginap lain. Telefon beberapa kali, tidak berangkat. Ishh...memang confirm tidak jadi nih. Untuk mengelakkan kita dari rugi 100%, deposit memang perlu diambil. Sekurang kurangnya kita untung 30%.
Mengapa deposit perlu diambil, pertama sekali tanda confirm booking, ini untuk kepentingan penginap sendiri. Kita tidak mahu ada pertindanan beberapa orang penginap yang berbeza tetapi pada masa yang sama.
Sebab kedua ialah untuk mengurangkan kos kerugian oleh pengusaha homestay, apabila bakal penginap membatalkan penginapan di saat akhir. Ini untuk mengelakkan bakal penginap dengan sewenang wenangnya membatalkan penginapan dan memilih hometay yang lain pula.
Terdapat juga bakal penginap yang sudah bayar deposit dan dah pun sampai di homestay, tiba tiba membatalkan penginapan, kadang kadang alasan yang diberi tidak munasabah anak keciklah, jauhlah, nak homestay yang bangunan solo dan macam macam. Kadang kadang terfikir, di mana logiknya alasan tersebut.
Menurut pengalaman saya, ada bakal penginap yang memberi alasan jauh, hasil dari carian maps google. Sedangkan jalan yang dilaluinya, bukan itu sahaja laluannya. Banyak lagi laluan ke lokasi homestay yang terbukti lebih dekat dan mudah. Macamana hendak mengatasi masalah itu, maknanya sejurus sahaja bakal penginap sampai di daerah berdekatan dan call kita bahawa dia dah sampai dan akan datang ke homestay melalui google maps.
Secepat mungkin beritahu dengan jelas jalan jalan utama yang harus mereka lalui. Jika tidak bakal penginap akan melalui jalan alternatif yang penuh dengan hutan rimba atau jalan berlubang lubang atau menyelusuri sungai. Akhirnya mereka berpendapat homestay kita tidak seperti indah yang digambarkan melalui media sosial. Pasti terpalit perkara perkara negatif.
Terdapat juga bakal penginap yang meminta supaya sewa dikurangkan, ini bergantung kepada budi bicara pengusaha homestay. Bagi saya jika hari biasa bulehlah kurang sedikit, tetapi jika hari cuti sekolah atau cuti umum, apabila permintaan untuk menginap di homestay tinggi, maka pengurangan sewa homestay tidak seharusnya berlaku.
Malah bakal penginap harus tahu, harga yang ditetapkan oleh pengusaha homestay sebenarnya sudah cukup berbaloi terutamanya homestay yang memiliki infrastruktur yang mencukupi dan lengkap, sebab apa....sudah nak dapat homestay yang berbaloi dengan harga dan lengkap. Maka, anda tidak seharusnya lokek berbelanja.
Satu perkara lagi, bakal penginap yang tidak menegaskan bila nak check in atau check out. Sesungguh setiap apa yang kita lakukan ketegasan itu amat penting. Jika tiada ketegasan ,sesuatu keputusan sukar dibuat. Dan untuk makluman bakal penginap, pengusaha homestay orang bisnes dan sebagai orang bisnes masa amat penting. Maka tetapkan masa check in dan check out dengan jelas dan pasti supaya tiada pembaziran masa menunggu di situ.
Untuk mengatasi masalah in, ketegasan perlu ada kepada pengusaha homestay. Apabila ada ketegasan maka ada keputusan yang jelas maka kita tidak akan membazir masa sewenang wenangnya. Masa yang ada boleh digunakan untuk mengurus serta mengemaskini fail fail malah boleh digunakan untuk mempromosikan homestay
Sebagai pengusaha homestay yang punya impian besar, pasti dapat menerima kenyataan ini dengan fikiran terbuka dan positif serta mencari cara mengatasi masalah sejurus berlakunya sesuatu masalah.
Cabaran juga timbul semasa penginap menginap, sebagai contoh pengusaha mesti bersedia jika berlaku sesuatu yang tidak diingini sebagai contoh black out, paip air tercabut, tombol pintu utama rosak atau litar pintas. Pengusaha homestay mesti bersedia dari segi mental dan fizikal, maknanya kita bersedia atas apa kemungkinan yang berlaku, juga bersedia membaikinya pada bila bila masa.
Cabaran ketiga ialah selepas penginap check out. Ada dalam kalangan penginap yang tidak mengedahkan arahan jangan merokok di dalam homestay. Keadaan ini membuatkan pengusaha homestay pening kepala untuk menyahbau asap rokok di dalam homestay. Penat betul, jika kita selaku bakal penginap memang tidak selesa jika ada bau bauan yang tidak menyenangkan terutamanya di dalam homestay itu sendiri.
Nampak remeh, tetapi itulah kenyataan, segala peralatan seperti toto, selimut, sarung bantal, cadar. sarung kusyen dan langsir semua bau asap rokok. Semuanya mesti basuh dan ditukar, bau asap rokok memakan masa beberapa hari untuk dihilangkan, maka perkara utama yang perlu ditegaskan kepada bakal penginap ialah larangan merokok di dalam homestay, tegaskannya sejurus penginap check in. Tampalkan juga poster larangan merokok di segenap penjuru ruang , jika pengusaha homestay terlupa beritahu.
Pengusaha homestay wajib mengetahui petua petua tradisional atau moden bagaimana cara untuk menghilangkan bau asap rokok. Kepada bekas penginap homestay, ini adalah tanda tanda anda atau keluarga anda akan diterima untuk sekian kalinya. Kami akan lebih berhati hati untuk menerima anda semula.
Sebagai penginap homestay bertangungjawab, sama sama kita mengambil tanggungjawab ini dengan serius, supaya tiada orang yang susah atau sakit hati. Ada juga di kalangan penginap yang sempat lagi membersihkan persekitaran homestay menyapu mencuci malah membakar sampah yang digunakan sebelum check out. Dapat penginap seperti ini, alhamdulillah sangat sangat.kita sebagai pengusaha homestay mengalu alukan kedatangan anda lagi.
Akhir sekali, jadikan bisnes homestay sebagai kerjaya utama kita pengusaha homestay bukan sekadar pendapatan sampingan sahaja. Impikan sesuatu yang mengembirakan yang akan berlaku hasil daripada bisnes ini. Kembangkan bisnes kita secara perlahan lahan dengan cara memberi personal coach, kursus asas pengusaha homestay, freelance blogger tentang homestay, pengurus agensi pelancongan antarabangsa dan sebagainya. Selamat berjaya.
Sekian,
zunianti
freelance blogger
www.juaramasak.com
www.homestaysalihin.blogspot.com
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Alhamdulillah. Terima kasih atas tips yang sangat bagus, kak.
ReplyDelete.
Untuk tips2 tambahan, para pengusaha homestay boleh try rujuk sini :
http://bit.ly/Jutawanhomestay
Banyak yang kena kita pelajari untuk menjadi pengusaha homestay yang berjaya. Ia mungkin mengambil masa 2-3 tahun untuk jadi cekap. Tapi ramai juga yang berjaya dalam masa yang singkat? Macam mana ya? Tentulah mereka mempelajari dari susah payah pengusaha homestay yang lepas. Buku "Jutawan Homestay - Panduan Urus Bisnes Homestay Gaya Jutawan" sungguh membantu pengusaha homestay dalam memajukan homestay dan bagaimana pengusaha ini berjaya mengatasi masalah seperti yang dinyatakan dalam blog Puan Zunuanti ini.
ReplyDelete