Wednesday, February 24, 2016

CARA NAK UP KAN BISNES HOMESTAY ANDA YANG SUAM SUAM KUKU

Assalamualikum,
Bertemu kita dalam blog tentang adakah anda Pengusaha Homestay yang berkualiti? Seringkali, kita dengar keluhan pengusaha homestay yang homestaynya jarang jarang dikunjungi oleh penginap. Bukan sebab lokasi dan bukan sebab bayaran, mungkin layanan pengusaha homestay.

Pada umumnya ciri ciri positif yang harus ada tidak kira jenis bisnes sekalipun ialah hasrat atau keinginan untuk memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada sesiapa terutama kepada customer. Maknanya lakukan sesuatu itu dari hati.

Buat yang terbaik untuk kepuasan customer, bolehkah kita? Ishh... banyak betul ia punya pantang larang. Jika kita melakukan sesuatu pekerjaan itu sambil lewa dan tidak sepenuh hati. Sudah tentu pekerjaan itu dirasakan seolah olah satu bebanan. Menyesal betul bina homestay, tidak sesenang yang disangkakan, mungkin itu rungutan sebahagian dari kita pengusaha homestay.

Pertama sekali sifat prihatin dan cakna, maknanya setiap perkara atau hal yang berkait dengan homestay kita tidak lakukannya sambil lewa, ataupun dengan alasan tak apalah, biarlah, cukuplah. Dengan alasan itu sahaja, sudah cukup untuk membunuh kepercayaan penginap homestay kita. Oh, begitu besar sekalikah pengaruhnya?

Sebagai contoh menyediakan air minuman secukupnya, disebabkan kita malas atau mengambil ringan keperluan tersebut dengan alasan mereka cari sendirilah. Nah, inilah puncanya homestay kita tak laku. Apa salahnya jika hendak bertindak terhadap setiap apa sahaja pembaharuan. Kita ambil pendekatan, jika penginap itu kita..kita. Apa agaknya yang kita mahukan, tentukan yang terbaikkan?

Saya selalu bertanyakan soalan demikian, saya andaikan sayalah penginap homestay, saya ingin ianya disediakan oleh pengusaha homestay. Mudahkan...formulanya. Tanya diri sendiri, tanya diri sendiri dulu. Tahulah jawapannya.

Adakah kita jenis peramah, jika tidak ambillah ikhtiar supaya tukarkan personaliti kita supaya menjadi peramah dengan penginap. Mudah sahaja bersikap peramah semasa kedatangan penginap dan ketika penginap check out. Tanya setiap apa lagi yang diperlukan atau yang perlu ditambah semasa mereka menginap. Sentiasa bersikap positif, bercakap manis dan sentiasa mengambil hati.

Kenapa harus lakukan semua itu, mudah ajer..kitapun suka dilayan mesra oleh sesiapa sahajakan. Dan yang tidak kurang pentingnya ialah anggap sahaja penginap sebagai tetamu, walau mereka bayar ke atas perkhidmatan kita, apa salahnya jika kita menganggap mereka sebagai tetamu dan menyediakan yang terbaik untuk mereka.

Sudah tentu melakukan pekerjaan yang kita suka, kita lakukan dengan ikhlas dengan gembira, lambat laun akan menghasilkan pulangan yang lumayan. Kenapa..? sebab kita tidak akan mudah merasa kecewa, merasa bosan atau tertekan, jika melakukannya secara ikhlas dan kita minat.

Ini adalah salah satu cara kita ingin mendapatkan penginap berulang dan berulang dan berulang. Kebaikan dan layanan yang kita berikan tanpa berbelah bahagi, sudah tentu memberikan kesan yang mendalam di dalam hati penginap. Dan sudah tentu kebaikan kita akan diceritakan dari mulut ke mulut kepada rakan serta saudara di kampung. Ini mempromosikan homestay kita secara tidak langsung, sekaligus mengurangkan kos promosi. Untungkan...bersikap baik?

Selain itu, sanggupkah kita berpenat lelah kerana penginap? Pelik sahaja bunyi, apa yang dipenat lelah tu. Adakah kita sanggup bangun di awal pagi semata mata untuk menguruskan check in atau check out penginap. Adakah kita sanggup menjemput penginap ke homestay kita. Sanggupkah kita berkorban masa semata mata hendak mengemas semula homestay supaya menjadi baik seperti sediakala.

Sanggup kita mencuci, mengelap, mengemop, dan menyusun atur semula perabot. Sanggupkah kita mengawal emosi sendiri apabila ada penginap yang tidak cakna akan kebersihan homestay, merokok. Pening kepala memikirkannya. Bukan calang calang orang yang sanggup bersabar dengan karenah penginap. Sabarkah kita dengan sebarang kerosakan dan penipuan penginap homestay. Agaknya inilah perasaan pengusaha homestay, apabila kita yang pernah menjadi penginap homestay tidak cakna akan kebersihan homestay...arrgh. Sanggupkah kita...?

Jika kita memang berminat dengan perkhidmatan, memang suka melakukan sesuatu itu dengan terbaik, Tidak pernah bosan dengan karenah penginap malah gembira melakukan tugas sebagai seorang 'orang gaji'. Kita memang sesuai menjadi seorang pengusaha homestay.

Jika sanggup syabas diucapkan, maknanya kita semakin dekat dengan kejayaan dan kekayaan, kerna menjadi sebahagian daripada usahawan hartanah. Jika tidak, tanyalah diri sendiri.....jika kita bukan seorang penyabar...apa agaknya bisnes yang tidak memerlukan kesabaran? Bisnes apa ya...

Jika sanggup menghadapi semua di atas itu, bagaimana pula dengan tanpa penginap berbulan bulan lamanya. Sanggupkah kita bersabar...? Tentu sukarkan, tentu kita putus asakan? Tentu kita merasakan semua ini sia sia, tak berguna. Dan awalnya rumah yang kita hendak jadikannya homestay, last last kita jadikannya sebagai rumah sewa pula. Ishh....bagaimana hendak menghadapi semua ini?

Setiap apa yang berlaku sudah tentu ada kemuncaknya, mungkin usaha yang dilakukan tidak mengikut jalan yang betul iaitu jalan ke arah kejayaan. Usaha dan usaha lagi, dan percayalah suatu hari nanti kita pasti berjaya, sebab jalannya hanya satu sahaja, pasti kejayaankan kita ketemu jua.

Sebelum berundur, ingin saya menarik perhatian semua pengusaha homestay atau yang baru bercita cita ingin menyelusuri bisnes ini. Pertama sekali, pahat di dalam minda yang suatu hari nanti, kita bisa menjadi pengusaha homestay yang berjaya. Semat di dalam minda, design homestay bagaimana yang kita inginkan, semat di dalam minda..impikan impikan. Impian itu milik kita. Percayalah jika impian tersebut ada dalam minda kita, maknanya ia disimpan secara tidak langsung di bawah minda bawah sedar.

Saya pernah mengimpikan memiliki homestay, beberapa tahun lalu. Saya sering berimpian akan corak serta design homestay saya dan saya selalu berkhayal..seronoknya jika jadi usahawan homestay. Tetapi itu semua beberapa tahun  yang lalu. Dan sekarang ia menjadi kenyataan, saya sendiri sukar mempercayainya, walaubagaimanapun saya akur sesungguhnya impian memiliki homestay pernah saya wujudkan kehadirannya di dalam minda bawah sedar saya. Alhamdulillah.

zunianti
freelance blogger
www.homestaysalihin.blogspot.com
www.juaramasak.com

1 comment:

  1. as salam puan..terima kasih ats perkongsian ilmu. sy masih baru dlm bidang homestay ini.sy ingin bertanya cara nk menarik pelanggan d luar musim cuti sekolah.tq.

    ReplyDelete

 
Copyright © 2014 Blog Zunianti | Designed by FaqihahHusni