Assalamualikum, kali ini kita akan membicarakan tentang Pengurusan Masa Pengusaha Homestay.
Mengurus sesebuah homestay kadangkala amat memenatkan terutamanya jika pengusaha homestay memiliki lebih dari sebuah homestay. Walaubagaimanapun mengambil pekerja untuk membantu dalam menguruskan sesebuah homestay bukan perkara yang boleh dipandang ringan. Malah boleh disyorkan, jika kita mahu homestay yang sentiasa terurus.
Bagi pengusaha homestay yang mahu melakukan tugas pengurusan homestay secara sendirian. Terdapat beberapa perkara yang harus dititikberatkan. Pertama ialah perlu merancang tugas mengikut harian, mingguan dan bulanan.
Pengurusan homestay bermula sebaik sahaja pengusaha homestay menerima tempahan menerima penginapan. Tugas menerima panggilan tempahan, menguruskan proses tempahan sehinggalah penerimaa deposit perlu dilakukan dengan sistematik. Lantiklah seseorang yang berkelayakan, jika pengusaha homestay sukar melakukannya. Tetapi lebih baik jika pengurus homestay melakukannya sendiri.
Untuk mengelakkan penempahan bertindih pengusaha homestay perlu menyediakan borang menerima tempahan, kalendar tempahan dan jadual menerima penempahan. ini bertujuan agar tidak berlaku pertindihan.
Adalah lebih baik, jika pengusaha homestay menerima deposit daripada bakal penginap. Ianya bertujuan untuk mengesahkan lagi yang bakal penginap akan menginap di homestay. Ada dalam kalangan penginap yang membatalkan tempahan penginapan pada saat saat akhir. Ini amat merugikan pengusaha homestay, ini membayangkan ketidak bertanggungjawaban penginap.
Walaubagaimanapun, sebagai pengusaha homestay yang punya impian, perkara yang remeh temeh ini adalah perkara biasa, tumpukan kepada bagaimana cara untuk meminimunkan masalah tersebut, sekurang kurangnya kita 'win win situation'.
Selepas tugas awal pengurusan homestay, tugas menunggu, memberi arah jalan dan menyambut bakal penginap, juga tidak harus dipandang ringan. Terdapat pelbagai jenis bakal penginap, ada di kalangan penginap yang boleh datang sendiri ke homestay dengan cara menggunakan 'maps google', ada juga penginap yang menggunakan 'maps google', tetapi merungut tidak puas hati kerana jalan yang dilaluinya jauh, bengkang bengkok dan sempit, padahal ada lagi jalan lain yang lebih dekat dan pantas.
Terdapat juga bakal penginap yang telah menggunakan 'maps google', tetapi tidak jumpapun homestay, malah lebih mempercayai orang lain daripada petunjuk yang diberikan oleh pengusaha homestay. Ada juga bakal penginap yang perlu kita jemput kerana mereka telah tersesat. Walau apapun sebabnya, berikan perkhidmatan yang terbaik dengan cara kita menganggap penghuni homestay adalah tetamu istimewa kita dan punca pendapatan kita akan akan berganda ganda.
Semasa menginap, pelbagai kemungkinan bisa berlaku seperti kerosakan pada lampu, suis, plug, tombol pintu atau tiada air atau bekalan elektrik. Waktu itu sudah menjadi tugas pengusaha homestay mencari jalan bagaimana untuk mengatasi masalah tersebut. Adalah lebih baik, jika pengusaha homestay mempunyai kenalan yang memiliki kemahiran dalam bidang yang diperlukan.
Selain itu, kemungkinan yang jarang jarang berlaku seperti masalah kecemasan seperti kecederaan, sakit dan bencana, pengusaha homestay harus bersiap sedia dan sanggup membantu penginap pada saat saat kecemasan tersebut dengan menganggap mereka seperti saudara mereka sendiri. Adalah amat malang sekali jika pengusaha homestay menganggap penginap seperti orang asing dan tidak mempedulikan mereka semasa kecemasan.
Terdapat juga penginap yang ke sesuatu lokasi kemudiannya tersesat dan tidak dapat mencari jalan balik semula ke homestay, malah ada juga penginap yang memerlukan perkhidmatan pengusaha homestay sebagai penunjuk jalan ke destinasi yang mereka ingin lawati. Salah satu sifat yang perlu ada dalam diri pengusaha homestay ialah sanggup membantu dalam apa jua keadaan. Maka, jika anda memiliki sifat tersebut, sudah tentu anda akan disukai oleh penginap homestay, dan tidak diragui lagi homestay anda akan sentiasa dikunjungi tetamu.
Ketika penginap sudah keluar, menjadi tugas pengusaha atau pembantunya mengemaskini semula keadaan homestay seperti sediakala. Kerna kita tidak tahu mungkin sejurus waktu itu, homestay kita akan ditempah dengan kadar segera oleh bakal penginap. Oleh itu, adalah wajib menyediakan kembali homestay yang tersusun dengan kadar segera. Masa yang perlu digunakan untuk mengemas semula homestay adalah di antara 2 hingga 3 jam. Cadar, sarung bantal dan selimut perlu ditukar setiap kali bakal penginap keluar. Ini bertujuan supaya memberi tanggapan positif di dalam kalangan penginap.
Apa yang kita yakini mampu menjadi kenyataan, ia dinamakan 'Law of Mind' atau Peraturan Minda. Sesiapa yang tidak berubah dengan arus peredaran zaman yang semakin pantas, bergerak balas apabila saingan meningkat, atau mengambil kesempatan atas peluang yang terbuka luas, dia kan kehilangan pekerjaan dalam tempoh dua tahun. Mereka yang mengambil tindakan kerana yakin akan mendapat pulangan yang baik atas usaha yang dilakukan. Maka, yakinlah bisnes homestay yang kita usahakan akan berkembang serta akan menjadi yang terbaik di kalangan yang terbaik.
Sekian
zunianti
freelance blogger
www.homestaysalihin.blogspot.com
www.juaramasak.com
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment