Wednesday, July 29, 2020

9 Petua Untuk Meningkatkan Tempahan Homestay Anda


9 Petua Untuk Meningkatkan Tempahan Homestay Anda



Penyewaan homestay dan percutian kini menjadi trend dalam industri pelancongan sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Ini kemungkinan besar kerana inap desa dapat menampung keluarga besar dan menawarkan banyak kemudahan kepada pelancong.

Selain itu, mereka juga mencari tempat penginapan yang lebih selesa dan selesa atau ringkasnya, "jauh dari rumah" ketika mereka melakukan perjalanan.

Memulakan perniagaan homestay boleh dilakukan dengan mudah apabila anda mempunyai bilik atau rumah kosong. Walau bagaimanapun, mengekalkan perniagaan dan mengisi kekosongan jawatan boleh menjadi cabaran bagi setiap pemilik homestay. Tetapi jangan risau, untuk menjimatkan masa dan usaha anda, kami telah mengemukakan beberapa petua untuk membantu anda mengisi homestay anda dan mungkin meningkatkan penjualan anda.

1. Membuat tema atau gaya

Pertama, banyak pemilik homestay menganggap ini tidak perlu tetapi sebenarnya, dengan melakukan beberapa usaha untuk menerapkan dan mempercantik homestay anda mengikut tema tertentu, ini boleh menjadi pengubah permainan.

                 tema Vintage

Pengubahsuaian homestay boleh menjadi proses yang menarik terutamanya apabila anda mempunyai tema. Petua ini sangat disyorkan untuk pemilik homestay yang menjalankan perniagaan di pinggir bandar atau jauh dari tempat tarikan pelancong. Apa yang mesti anda buat? Anda menjadikan homestay anda menjadi tarikan pelancong.

Dapatkan bantuan daripada perunding dalaman profesional jika anda perlu menjalankan idea!

2. Kebersihan dan Penyelenggaraan

Ini mungkin petua yang paling asas tetapi jangan terkejut apabila ada pemilik yang gagal memahami perkara ini dan mempertimbangkannya. Kami mempunyai sejumlah pemilik homestay yang tidak akan memahaminya dan bersedia melakukan usaha yang baik dalam menjaga keadaan homestay mereka.

Potong rumput itu, bersihkan permaidani itu, baiki paip yang bocor dan lakukan apa sahaja yang boleh menjadikan keadaan homestay anda kelihatan seperti pertama kali membelinya. Ini dapat mengurangkan kebarangkalian tetamu mengadu tentang penyaman udara yang salah dan pelancong juga suka kembali ke homestay yang terawat dengan baik. Sentiasa.



3. Menyediakan kemudahan yang diperlukan

Hari-hari ini, kita dapat dengan mudah menemukan homestay yang setinggi hotel dan kadang-kadang lebih baik lagi. Kami telah menyedari bahawa banyak homestay mula menyediakan kemudahan asas seperti tuala mandi, syampu, gel badan dan lain-lain. Penyediaan terperinci dan teliti akan membuat perbezaan dalam penjualan anda di mana selain membandingkan harga, perkara seterusnya yang dilakukan oleh pelancong adalah membandingkan kemudahan yang ditawarkan oleh homestay sebelum membuat pilihan mereka.

Jangan berhenti membaca kerana kami akan mendedahkan beberapa petua mengenai kemudahan terbaik yang dicari setiap pelancong. Itulah kelebihan apabila homestay anda memilikinya.




Mempunyai sambungan Wifi. Ini tidak diragukan lagi adalah kemudahan utama yang dicari oleh setiap pelancong pada era media digital yang semakin pesat ini. Melabur dalam sambungan Internet yang baik dan mula melihat penjualan anda berjalan lancar. Kemudahan lain yang patut dipertimbangkan dan dilaburkan adalah peralatan bbq, papan seterika, pengering rambut, kemudahan memasak dan tentu saja, penyaman udara di setiap bilik.

4. Muat naik gambar yang baik di homestay anda

Mempunyai gambar yang baik dari homestay anda adalah aset terbesar untuk perniagaan homestay yang berjaya. Foto yang bagus membantu memberikan kesan pertama yang hebat kepada pelancong ketika mereka membuat tempahan. Sekiranya anda belum mengambil foto homestay anda secara profesional, anda harus mula memikirkan untuk mengambil profesional untuk melakukannya. Mana-mana jurugambar yang baik akan melakukannya dalam kes ini kerana anda hanya memerlukan satu set gambar berkualiti tinggi dan bagus di homestay anda untuk semua tujuan pemasaran anda. Sekiranya anda menganggap anda seorang jurugambar yang cukup baik, anda mungkin melakukannya sendiri!


Sekiranya anda tidak pasti mengenai foto yang harus anda siapkan, berikut petua ringkas:

2 gambar bahagian luar homestay anda


1 gambar ruang tamu
1 gambar dapur
1 gambar setiap bilik
1 gambar setiap bilik mandi
2-3 gambar kawasan umum, taman, tempat letak kereta, kolam renang

5. Media sosial

Semakin meningkatnya usia teknologi menjadikan kita lebih mudah untuk mempromosikan perniagaan kita secara dalam talian dan cara termudah dan paling murah adalah melalui media sosial. Membuat halaman atau akaun untuk homestay anda adalah mudah dan yang lebih penting ialah anda boleh membuat seberapa banyak halaman (jika anda memiliki banyak homestay) yang anda perlukan secara percuma. Anda pada dasarnya membina platform untuk semua rancangan pemasaran dalam talian masa depan anda dengan kos sifar. Walaupun begitu, kami mencadangkan tidak lebih daripada akaun atau halaman untuk homestay yang sama untuk mengelakkan kekeliruan.

Selain itu, lebih mudah untuk menghubungi customer melalui media sosial terutamanya apabila platform ini menawarkan ciri pesanan kerana sekali lagi, pertukaran mesej di media sosial biasanya percuma. Jangan lupa, berkongsi dan menyiarkan gambar homestay anda juga percuma.

6. Menerima tempahan dalam talian

Sekarang kita mempunyai akses ke Internet dan media sosial, banyak pemilik homestay mula menerima tempahan dalam talian secara manual melalui media sosial dan aplikasi pesanan. Namun, boleh menjadi tekanan untuk memproses tempahan pada musim puncak dan cuti umum apabila anda melakukannya secara manual.

Di sinilah penyelamatan platform tempahan yang disediakan oleh agensi pelancongan dalam talian (OTA) boleh digunakan. OTA membantu pemilik homestay mengisi kekosongan mereka dengan menyenaraikan homestay di laman web mereka dan pada masa yang sama, memproses sebarang tempahan yang melalui sistem tempahan dalam talian mereka. Penyenaraian di OTA membolehkan pemilik homestay mendapat lebih banyak pendedahan dan menjangkau pelancong dengan lebih mudah tetapi secara serentak, homestay anda akan lebih cenderung kepada persaingan kerana anda akan disenaraikan bersama dengan homestay lain.


7. Segerakkan kalendar antara OTA menggunakan iCAL

Sebilangan besar pemilik yang menjalankan inap desa atau sewa percutian cuba mengiklankan perniagaan mereka di beberapa lokasi. Semakin banyak tempat yang anda dapat dijumpai dan ditempah, semakin banyak tempahan yang mungkin menarik bagi anda. Tetapi dengan meningkatkan pendedahan anda secara dalam talian, anda juga boleh meningkatkan risiko tempahan berlebihan.

Dengan iCalender (iCal), anda dapat menyegerakkan kalendar tempahan anda antara OTA (mis. Agoda, Booking.com, AirBnB, LetsGoHoliday.my dll). iCal berfungsi dengan baik kerana digunakan untuk menyimpan tempahan tetamu di kalendar tempat penginapan ini. Sejak tempahan dibuat, iCal akan mencatatnya dan ditambahkan ke kalendar tempat penginapan ini. Anda tidak perlu mengemas kini ketersediaan anda secara manual di semua saluran. Ini menjimatkan masa anda dan bilik anda cenderung terlalu banyak dipesan.


8. Menawarkan program kesetiaan seperti Kod Promosi

Program kesetiaan seperti kod promo, kupon dan ganjaran adalah kaedah terbaik untuk mengembangkan asas pelanggan anda. Sudah tentu, sebagai pemilik perniagaan, adalah idea yang buruk untuk memberikan sesuatu secara percuma atau diskaun, tetapi apabila anda menggunakan kod promo untuk perniagaan anda, mereka dapat menjadi sangat efektif dalam menarik pelanggan baru dan meningkatkan penjualan anda.


Sebagai contoh, jika anda ingin mendorong tetamu anda untuk tinggal lebih lama, anda boleh membuat kod promosi yang menawarkan percuma malam tambahan atau diskaun 20% pada malam ke-3 apabila mereka menempah sekurang-kurangnya 2 malam. Selain itu, anda juga boleh membuat potongan harga awal untuk meningkatkan pendapatan dan mendorong para tetamu untuk membuat tempahan lebih awal. 


9. Memberi sambutan kepada tetamu sebelum menyerahkan kunci


Memberi sambutan hangat kepada tetamu anda sebelum menyerahkan kunci juga merupakan kaedah mudah untuk mendapatkan lebih ramai tetamu melalui inap desa anda. Ucapan mesra dapat meninggalkan kesan pertama yang positif dan juga mendorong mereka untuk membuat pesanan dengan anda pada waktu berikutnya dan bukannya pergi ke homestay lain.

Luangkan masa untuk menawarkan sesuatu kepada tetamu anda semudah minum teh atau kopi ketika mereka tiba. Atau, berikan buku panduan atau peta destinasi pelancongan tempatan untuk membantu tetamu anda mendapatkan info terbaik tempat  untuk dikunjungi dan bagaimana cara menuju ke sana.

terima kasih

servis itu perniagaan






No comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2014 Blog Zunianti | Designed by FaqihahHusni